Adam Vačkář // Klimatångest
Institut umění – Divadelní ústav vyzval umělce Adama Vačkáře k intervenci na fasádě své budovy při příležitosti Týdne pro klima a globální stávky za klima 20. září 2019 pořádané Fridays for Future umělce Adama Vačkáře.Cílem uměleckého díla je upozornit na alarmující problém klimatické změny způsobené člověkem. Černé vlajky s pestrobarevnými motivy vyvěšené z oken jsou ve skutečnosti odpadkové pytle různého obsahu a velikosti slepené do abstraktních kompozic. Jsou metaforou spotřeby konzumní společnosti a jejího nikdy nepřestávajícího generování odpadu. Stimulující pestrobarevnost signifikantní pro společnost konzumace vyvolává pozitivní dojem, její skutečný efekt na naši planetu je ale právě opačný. Nenávratná destrukce planety nás dnes všechny, skrze naše obžerství a primitivní touhu po nových produktech a impulzech přivádí na okraj propasti. Všichni jsme vinni jako komplicové tohoto zločinu na nás samých. Nejasná budoucnost našich dětí a jejich dětí začala industrializací a zrychlila se globalizací, anonymitou globálního, údajně samoregulujícího se trhu, dle neoliberalistické doktríny v kombinaci s anihilační touhou po moci a bohatství některých z nás. Trajektorie společnosti založené na růstu kapitálu a nikoliv ducha se téměř nemění. Zbývá nám tedy jen kochat se toxickou krásou destrukce a snažit se nevidět neviditelnou proměnu přírody v plasty, hormony a pesticidy zamořenou stoku?
Adam Vačkář // bio
Adam Vačkář, narozen v Praze v roce 1979, diplomoval v Paříži na ENSBA, kde posléze absolvoval rezidenční program v Palais de Tokyo. Vystavoval v Centre Pompidou, S.M.A.K., Aargauer Kunsthaus, Koelnischer Kunstverein, Národní Galerii v Praze, Art Statements a Art Film na Art Basel, Museum Morsbroich aj. Vačkář dlouhodobě vytváří ekonomicko-ekologický scénář vycházející z kritiky konzumního systému. Od sociálně angažovaných projektů, vycházejících z konkrétní ekologické krize v pohoří Atlas v Maroku přechází postupně do imaginárního sociokritického scénáře budoucnosti. Jeho poslední projekty spojují utopickou vizi budoucnosti a přenášejí ji do reality, a to s abstrakcí tvořenou konkrétními předměty zakořeněnými v současné realitě ekologické prekarity společně s imaginární vizí budoucnosti. Vačkář odkazuje na alarmující ekologickou krizi a za pomoci intuice a promyšlené nahodilosti zkoumá nové horizonty a utopické scénáře. Jeho tvorba řízené nahodilosti je plna odkazů na dadaismus, surrealismus a arte povera.
// Fotografie a presskit: http://bit.ly/PresskitVýzvaIDUKPodpořeTýdneProKlima