Nová publikace představuje čtenářům dlouhodobě nezvěstný a znovunalezený unikátní tisk divadelní hry Podvod Allamody / Betrug der Allamoda

  | ©

Publikace Betrug der Allamoda in Prag 1660 / Podvod Allamody v Praze 1660 se věnuje alegorii z pera vídeňsko-pražského barnabitského kazatele Costanza Arzonniho, která byla v roce 1660 dvakrát inscenována v Martinickém paláci na Hradčanech před šlechtickým publikem na počest hostitele, nejvyššího purkrabí Bernarda Ignáce z Martinic.

Unikátní, důsledně dvojjazyčná česko-německá publikace, jež vzešla z interdisciplinární spolupráce historiček a historiků divadla, umění, architektury a raně novověké společnosti, objevně rekonstruuje kontexty tohoto dlouho ztraceného solitéru a poprvé zpřístupňuje jeho text ve vědecky komentovaném kritickém vydání. Knihu vydal Institut umění – Divadelní ústav společně s Nakladatelstvím Karolinum.

Z lektorského posudku Christiana Neuhubera: „Díky nesčetným souvislostem s profesionálním dramatem italské, anglické a německé provenience i dochovaným rytinám podle scénických dekorací Fabiána Václava Harovníka je hra jedním z nejobjevnějších jevištních děl 17. století dochovaných v plném německém znění. Umožňuje tak v mnoha směrech nahlédnout do dosud nepříliš poznané divadelní kultury, svým významem překračující hranice českých zemí,“ píše ve svém lektorském posudku Christian Neuhuber

Z předmluvy Víta Vlnase: „Dosud žádné barokní divadelní inscenaci uskutečněné v Praze v 17. století se nedostalo tak výpravné a mezioborově pojaté monografie jako Podvodu Allamody. Není to dáno literárními kvalitami samotného kusu, který není bez půvabu, ale novou epochu v dějinách dramatu jistě nevymezuje. Svět šlechtického divadla představuje svébytné prostředí, v němž se jako na skutečném jevišti setkávají různorodé postavy a kde se rozehrávají hry z oblasti reprezentačních strategií a symbolických komunikací společenských elit s dalekosáhlými ambicemi a mnohostrannými důsledky. Barokní jeviště, tonoucí až doposud v pološeru, osvětluje předkládaná publikace výkonnými reflektory, které umožňují nejen ostré a detailní vykreslení děje na scéně, ale dovolují rozpoznat i klíčové akce v zákulisí.

Editory monografie jsou Alena Jakubcová a Miroslav Lukáš. Do autorského týmu dále patří Alena Jakubcová ml., Miroslav Kindl, Martin Krummholz, Petr Maťa, Vendula Prostředníková, Andrea Sommer-Mathis, Jana Zapletalová. Předmluvu opatřil Vít Vlnas.

Publikace byla vytvořena za podpory Grantové agentury ČR v rámci grantového projektu Podvod Allamody – pražská divadelní událost roku 1660 a její evropský kontext (GA19-04939S). Dostupná je na e-knihkupectví Prospero.

Slavnostní uvedení publikace se uskuteční v pondělí 29. dubna od 18:00 v prostorách IDU na adrese Nekázanka 16, Praha 1.

Publikováno

10. 4. 2024

Sdílejte

Sledujte náš facebook

Staňte se dobrovolníkem

Dělejte, co vás baví a získejte při tom zkušenosti.

vše o dobrovolnictví

Přihlaste se k odběru newsletteru IDU

Přihlášením k odběru Newsletteru IDU vyjadřujete souhlas se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání newsletteru.