Jak probíhá dramaturgický proces v náročných podmínkách současného kulturního provozu a před jakými otázkami stojí?
Jaké aspekty ovlivňují proces dramaturgického rozhodování v projektech z oblasti nového cirkusu? Jak divadelní dramaturgie souvisí s pracovními podmínkami, jak s vyčerpáním a jak s nedostatkem času? Tyto otázky stály na počátku terénního výzkumu, kvůli kterému musela badatelka Kateřina Korychová opustit bezpečí své studovny; a také uvozují téma přednášky, která formou dialogu proběhne s tvůrkyní performance Thin Skin Eliškou Brtnickou, laureátkou Ceny Divadelních novin 2023 v kategorii Taneční a pohybové divadlo.
Jako zúčastnění pozorovatelé projdeme společně zkoušením projektu nového cirkusu Thin Skin (2022) české akrobatky Elišky Brtnické a kolektivu. Při pozorování a interpretaci procesu zkoušek se zaměříme na dramaturgii, kterou budeme v tomto případě chápat jako praxi zahrnující více funkcí a forem, rozkládajících se v čase zkoušení a navzájem se ovlivňujících.
Mgr. Kateřina Korychová vystudovala sdružený program Divadelní studia a Televizní a rozhlasová tvorba na Katedře divadelních a filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého. Přispívá do Tanečních aktualit, Deníku N a podílí se na podcastu pro Cirqueon – centrum pro nový cirkus. V současné době působí v týmu Evropského hlavního města kultury České Budějovice 2028. Za svoji diplomovou práci o dramaturgických principech v procesu tvorby Elišky Brtnické a kolektivu v projektu Thin Skin získala v roce 2023 Cenu Václava Königsmarka.
Eliška Brtnická vystudovala nonverbální divadlo na HAMU v Praze, kde v roce 2018 také dokončila doktorské studium prací o vzdušné choreografii. V roce 2010 založila soubor Cirkus Mlejn, v roce 2017 absolvovala roční kurz cirkusové dramaturgie pořádaný cirkusovými školami CNAC a ESAC. V posledních letech se více zaměřuje na vizuální pojetí inscenací (například spolupráce s českým sochařem Čestmírem Suškou, galerií Benedikta Rejta či centrem současného umění DOX) a také na site-specific a dokumentární postupy. Pracuje také jako programová ředitelka mezinárodního festivalu Fun Fatale.
Přednáška proběhne hybridně - osobně v Praze a online přes ZOOM.
Kabinet pro studium českého divadla